woensdag 16 juni 2010

Persoonlijke SWOT analyse

- Wat zijn mijn sterke punten? Waarin onderscheid ik me in positieve zin van mijn concurrenten op de arbeidsmarkt?
Eeen van mijn grootste positieve punten van mezelf vind ik dat ik een grote fantasie heb, en dat ik niet bang ben deze te gebruiken om problemen mee op te lossen. Ook heb ik een onvermoeibare objectiviteit en positiviteit. Dit gepaard met een groot geduld stelt mij in staat om alles rustig aan te pakken, en niet te gaan stressen als er dingen mislukken. Ik heb dan het geduld om alles opnieuw te gaan bekijken, en bij te werken wat veranderd moet worden.

- Wat zijn mijn zwakke punten?
Zoals ik al ter sprake bracht in mijn feedback op de leerstijlentest van Kolb, ben ik iemand die niet houd van het nemen van belangrijke beslisingen. Want stel dat door mijn beslissing een heel project in de soep loopt, dat wil ik niet op mijn geweten hebben. in plaats daarvan overleg ik altijd met teamleden welke kans zij op willen zodat we een gezamelijke beslissing kunnen maken en met z'n alle 1 kant op gaan. Een ander nadeel van mij is net zo goed mijn voordeel, namelijk dat ik een erg grote fantasie heb. hiermee kom ik vaak met creatieve oplossingen. Soms zijn de oplossingen die ik bedenk echter veel te ver gezocht, omdat ze gewoonweg niet gerealiseerd kunnen worden. Een laatste nadeel van mezelf vind ik dat ik onderwerpen niet in een breder kader kan zetten. Vaak heb ik een te gefocust beeld op een bepaald onderwerp, en kan ik niet goed out of the box denken.

- Welke carrièrekansen doen zich voor op de arbeidsmarkt?
We leven tegenwoordig in een wereld waar we onszelf steeds meer afhankelijk maken van technologie en apparaten die het werk voor ons doen. Hierdoor neemt natuurlijk ook de vraag toe naar mensen die deze apparaten op een goede manier kunnen ontwikkelen, door te weten wat de verwachtingen van de gebruiker van het apparaat zijn. De vraag naar mensen die dit waar kunnen maken zal in de loop der jaren alleen maar toenemen. Dit geeft mensen met een opleiding als de mijne veel kans op de toekomstige arbeidsmarkt.

- Welke bedreigingen dienen zich aan?
Het grootste gevaar in mijn ogen, is dat datgeen wat ik heb geleerd niet van toepassing meer is in het bedrijfsleven. Nieuwe afgestudeerde studenten die deze kennis wel hebben zullen dan de voorkeur krijgen bij de werknemer, waardoor de arbeidsmarkt voor mij kleiner wordt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten